Tibridge Affensive Max "Orvar" MH med filmer

Här kommer de filmer jag fick på Orvar, det har bara tagit mig 3 dagar att ladda upp dem... Tror jag vart irriterad på internet eller??
Men här är de i alla fall, tyvärr missade jag att trycka på inspelning när vi kom till overallen men tur är nog det för jag vart inte alls nöjd med figgen på det momentet.

1a Kontakt hälsning - 4 Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad
1b Kontakt samarbete - 4 Följer med villigt, engagerar sig.
1c Hantering - 5 Accepterar. Intensivt kontaktbeteende mot testledaren

2a Lek 1 Leklust - 5 Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt
2b Lek 1 Gripande - 5 Griper direkt. Hugger föremålet i luften
2c Lek 1 Dragkamp - 5 Griper direkt, drar emot tills testledare släpper

3a Jakt förföljande (första gången) 5 Startar direkt med hög fart, springer förbi bytet, kan vända.
3b Jakt gripande (första gången) 4 griper direkt släpper

3a Jakt förföljande (andra gången) 5 Startar direkt med hög fart, springer förbi bytet, kan vända.
3b Jakt gripande (andra gången)
4 griper direkt släpper

4 Aktivitet - 3 Är uppmärksam och i huvdsak lugn. Enstaka aktivitets höjningar
Ingen film på detta då det säger sig själv och filmen är i tre minuter så den skulle ta mig ca 10 timmar att ladda upp...
5a Avstånd lek Intresse - 4 Intresserad vill iväg, enstaka startförsök
5b Avstånd lek Hot/agg - 1 Inga skall eller morrningar
5c Avstånd lek Nyfikenhet - 5 Går fram direkt till figuranten utan hjälp
5d Avstånd lek Leklust - 5 Griper direkt med hela munnen, drar emot släpper ej
5e Avstånd lek Samarbete - 5 Uppmanar passiva figurant till fortsatt lek

6a Överraskning rädsla - 2 Hukar sig och stannar
6b Överraskning Hot/agg - 1 Visar inga hotbeteenden
6c Överraskning Nyfikenhet - 4 Går fram till overallen när föraren gått halva vägen
6d Överraskning Kvarstående rädsla - 2 Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna.
6e Överraskning Kvartstående rädsla - 1 Inget intresse för overallen
Och även här finns ingen film då jag glömde spela in :(

7a Ljudkänsl. Rädsla - 3 Gör undanmanöver utan att vända bort blicken
7b Ljudkänsl. Nyfikenhet - 4 Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet
7c Ljudkänsl. Kvarstående rädsla - 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver
7d Ljudkänsl. Kvarstående rädsla - 1 Inget intresse för ljudkällan

8a Spöken Hot/Agg - 3 Visar flera hotbeteenden under längre tid
8b Spöken Kontroll - 5 Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet.
8c Spöken Rädsla - 4 Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
8d Spöken Nyfikenhet - 2 Går fram när föraren talar med fig/lockar på hunden

9a Lek 2 Leklust - 5 Leker mycket aktivt, startar snabbt
9b Lek 2 Gripande - 5 Griper direkt, hugger föremålet
10 Skott - 1 Visar ingen berördhet. Snabb kontroll sedan helt oberörd

Helgen som gått

En riktigt lyckad helg!
I fredags träffades vi, gänget som vanligt på fredagar. Jag med mina hundar, Frida med sina hundar, barn och mannens syster samt Linda som hade med sig sina två hundar. Vi hade bestämt viltspår denna dagen.
Vi la spår först sedan tog vi en promenad med alla hundar (Gilla fick vara kvar i bilen) på ca 1 timma. Vi tog oss en fika så spåret fick gotta till sig lite så första hunden ut blev Molly och sist ut var Gilla.
Jag, Edvin och Linda

Linda la ett på ca 300 meter med mjuk vinkel åt Molly då detta var hennes andra spår. Hon är lika duktig som sin mor, vi kan inte säga det nog så många gånger hon är mamma upp i dagen. Hon klarade det trotts att marken var helt pisseblöt och snårig.
Fotograf: Frida Myhrman

Frida la tre spår åt sina hundar, läs mer om hennes spår på www.kennelfairytaledreams.blogg.se
Grattis måste jag säga till henne då hon gick första spåret med en av hundarna som nu redan är 7 år och hon klarade det glant!
Här går Frida spår med Godis, Chosans mamma. Jag har tigit bilden

Jag la även ett åt Gilla. Hon fick två 90 graders vinklar, en tillbaka gång och ett bloduppehåll på ca 15 meter samt över sankmarker och två diken.
Gilla klarade allt bra förutom tillbaka gången, den hade hon problem på även på öppen spåret hon gått så detta ska vi träna mer på. Tyvärr dog batteriet på Fridas kamera så inga bilder på Gilla denna gången.

Som vanligt kan jag inte heller låta bli att träna med Harry, tanken var att han bara skulle få vara med på promenad men så såg jag min chans att fästa lite känsla mellan honom och Linda inför rapporten så jag körde en hittaövning med honom. Satte Linda i ett jakttorn och nog sjutton klarade han det :D

Igår gjorde jag inget särskillt, så lite som möjligt faktiskt. Idag ringde klockan 09.20 för nu hade vi möjligheten att hänga på räddningsgänget på träning i Skövde och det kunde vi inte missa!
Harry är så fantastiskt duktig, han gör alltid allt mycket bättre än vad jag förväntar!
Han fick en hög figurant och en dold under rasmassor. Den under rasmassorna hade han lite problem med då han fick vittring från säkert 5 olika håll men kunde inte bestämma sig helt vart figgen var. Men till slut klarade han den med.
Här får ni en film på hur härligt bra det gick idag

Jag tränar lydnad med Harry pojk

Som de allra flesta vet, i alla fall ni som följer mig och mitt liv med Harry, så är Harry en mycket glad hund och som har ganska svårt för att vara still.

När jag var och tittade på Orvars MH förra helgen så tränade även jag och Harry på planen, han skötte sig utmärkt bara vi fick ordning på oss vilket tog några minuter och just då var ju Ida där med kameran...

Här har jag precis gjort förberedelsen inför att gå in på planen så att Harry ska förstå att "nu gäller det, nu ska vi träna"

Jag förstår inte varför han måste räcka ut tungan åt mig hela tiden :P

Försökte ställa upp honom fint för bild och det gick hyffsat bra.

Här får ni en serie med bilder på den äkta rara lilla pojken ;)

Och givetvis utnyttjar jag hans känsla för hopp och har lärt honom ett moment till fresstyle. Här lyckas han INTE utan trampar lite fel med ena tassen...

Här lyckas han =D

Han avslutar med att snurra ett helt varv i luften opch landar igen på backen med huvudet mot mig.

Tibridge Affensive Max "Orvar"s MH och träning

Idag gick Orvar sitt MH och jag passade på att träna lite med Harry, han var mäkta duktig idag. Ja båda två, alla fyra! Jag, Ida och båda pojkarna :)

Film på Orvars Mh kommer senare då bredbandet är väldigt långsamt så får det ta lite tid.
Här har ni dock en länk till hemsidan med hans protokoll som just nu är suddigt men det ska fixas till! Kolla längst ner på sidan.

Jag bad Ida träna lite med Orvar så jag kunde få lite bilder på dem in action och det fick jag verkligen.

Orvar visar upp sig ;)

Orvar med sin "bror" Chikago

Gillas debut i Rallylydnad

I lördags så var jag på tävling i Borås med hundarna men denna gången var det faktiskt Gillas tur att få tävla. Det är första gången i rallylydnad för henne, andra gången för mig.
Hon skötte sig utmärkt bra trots att det var jätte mycket hundar och människor överallt, det var som en mindre utställning. Bara de två nybörjarklasserna som var med var det 62 anmälda till!!

Vi blev inte godkända men det gör absolut inget alls då hon var jätte glad och trevlig och visade verkligen sin bästa sida.
1 poängsavdrag fick vi några stycken, 13 för att vara exakt och de flesta var snus och sträckt koppel.
10 poängs avdrag fick vi två och hade det inte vart för dessa hade vi blivit godkända men sak samma. De var för att jag gjorde en skylt fel, tog in henne på höger sidan när hon skulle in på vänster samt bristande samarbete på en skylt (runt koner) där hon mest var intresserad av andra hundar men det gör INGET.

Vi ska öva mer på vänster svängar enligt protokollet men tyvärr så har hon ju svårt för dem efter operationen med ryggen så det får nog vara, jag kan försöka men som det är i dag tänker jag verkligen inte tvinga henne till något. Tävlingen gjorde vi bara för att hon skulle få lite egen tid med mig!

Det slutade på 58 poäng och godkänt är minst 70 och man startar alltid på 100poäng och får sedan avdrag för olika fel man gör. Vi klarade oss genom banan och blev inte diskade, det var ju mitt mål så jag är nöjd :D

Tyvärr inga bilder då jag åkte helt själv med alla hundarna och det är svårt att ta bilder på sig själv ;)

Det bästa med fotografering...

... är när man hittar ett bra motiv och det gjorde jag idag.
Efter att jag vart inne i Skövde och vart irriterad på verkstaden som lovade att min bil skulle vara klar IGÅR och den inte var klar när jag kom gåendes idag så blev jag smått irriterad...
Men väl på väg hem i deras firmabil så såg jag 5 rådjur inte långt hemifrån mitt i "rusningstid" i Hörnebo.
Åkte hem och hämtade kameran givetvis, detta kunde jag ju inte missa!

Melker är kvalster allergiker

Idag kom det definitiva beskedet som vi fasat så för, Tibridge Arrogant Arne är kvalster allergiker.
Hans första dos med vaccin kommer om drygt 4 veckor och vi hoppas innerligt att detta ska göra så han får det värdiga liv han förtjänar efter ett så fruktansvärt första år!

Vi skickar våra varma tankar till er där borta i Växjö. Stephanie, Marcus och Melker, jag vet att ni gör allt ni bara kan och jag är så glad över att ha er som mina valpköpare och jag hoppas innerligt att Ni får ha honom längre än till hans 2 års dag.

Blandade bilder

Jag myser med mina stora gosiga vovvar efter en härlig dag

Chosan från idag när vi var ute och lekte lite

Tyvärr lite suddig bild men ni får fantisera hur fin hon är ändå när hon kommer på inkallning :P

Mammas favorit (ja jag är lite partisk eftersom han föddes först av mina valpar och i min säng)

Chosan med sina favoriter

Gilla tycker säkert det är jätte trevligt att ha Chosan runt hasorna hela tiden...

Underbart vackra Molly som vi alla är så stolta över!

Varför måste jag plågas på detta vis mamma?

Och jag med..... why mum WHY!!!

Grillning på påskafton, härligt!

Och här har vi Richard med sin 9,88kg gädda från ismetet för några veckor sedan

Till höger är Harry när han var ca 6 månader och till vänster är han nästan 15 månader

Långpromenad i Hjo

Efter vandringen för ett par veckor sedan så blev jag sugen på att ta samma runda med Linda så det gjorde vi idag.
Hundarna måste ju ut hur trötta man än är som ägare...
Det var jätte trevligt och skönt väder.

Här är den fantastiska vy från promenaden, vackra Hjo och underbara vättern

Härlig vy på promenaden 11/4

Linda med sina fina hundar Lucas och Molly

Lucas, Molly och Linda

Jag fick syn på en fin duvhök som cirkulerade ovanför oss

Och mammas fina snopp kille :P

Fina Molly med duktiga herrn Lucas

Det blev en fika paus med lite gott kaffe också

Det är himla bra att bara ta en promenad helt utan träning för jag har ju kommit på mig själv att min kära hund inte är medfött stressad utan han har förväntningar på att det alltid händer något när vi är ute. Jag har nog aldrig vart ute på en vanlig promenad helt utan att träna så nu är det dags att få ner förväntningarna på grabben. Bättre sent än aldrig ;)

Agility i Hjo

I måndags var jag och hundarna i Hjo för att träna med Linda och Frida och deras hundar.
Vi körde lite agility, idag trodde jag Harry skulle vara halft död då vi även var på vandring i söndags men ack vad jag bedrog mig...
Jag hade inte planerat något alls inför träningen så det blev som det blev och nyttigt att titta på filmen efteråt och se att jag måste vara mycket snabbare med kommandon och tecken åt Harry då han är som en orkan som drar fram över banan.

Han är så himla härlig, han skulle inte över huvud taget över A-hindret eller genom den röda tunneln och slalom kan vi inte än så där var ju tanken att han skulle sakta in. HAHA det trodde jag ja =)

Jag hade ansvar för filmkameran och Frida hade med sin kamera så tyvärr har jag inga stillbilder från dagen men några kan ni se på hennes blogg www.kennelfairtytaledreams.blogg.se

Motion i grusgrop och uppletanderuta

Idag åkte jag och Linda till grusgropen med hundarna. Harry och Lucas fick springa idag och stackars stackars Molly fick vänta i bilen för hon löper ;)

Lägg här märke till hur fint Linda krokat fast sitt finger i Harrys överflödiga skinn :P

Min snygging blev trött!

Lucas svalkade sig lite i vattenpölen

Och blev blöt

Fart och fläkt hela tiden!

Sedan skulle Molly och Harry få köra upplet i ruta 50x50meter. Bilden nedan är Harrys föremål.

Han lyckades efter en del hjälp plocka 5 av 6 föremål, inte skiftnyckeln denna gången fast inte så konstigt då den väger nästan 2 kg. Han markerade den men ville inte plocka upp den.

Här har vi Mollys föremål, mycket bättre då de var lättare att se och där med lättare att berömma precis vid gripandet.

Molly tog alla sina föremål med lite hjälp även hon. Lämnandet blir bättre och bättre! Hon skötte sig fint trots att hon löper!