HundCampus

Jag har i helgen vart på min näst sista helg på min årsutbildning i specialsök på HundCampus i Hällefors.
För tre månader sedan så började jag även träna Rufus lite smått men långt ifrån så intensivt som med Esme då vi först och främst var tvugna att få en kontakt tillsammans. Nu har vi det och grunderna i vardagen är satta så nu kommer jag träna mer med Rufus.
Helgen har bestått av rumssök, fordonssök, plattform, ID träning, läcksök, momentinlärning och lek.
Esme har vart duktig som vanligt men jag har haft en rätt så dålig helg, har inte mått helt bra så lördag eftermiddag fick jag stänga in mig på rummet och varva ner.
 
Idag har det gått bra igen. Esmes rumssök är jag extra stolt över då hon arbetade väldigt intensivt och hittade flera preparat trots ostabilt underlag, starka kemiska dofter och helt ny miljö.
På plattformen är hon otroligt duktig, två presentationer på nytt ämne och hon tar det utan problem.
Här har ni en film från idag där hon söker efter extacy. Detta är filmat på eftermiddagen idag och hon är något mer ofokuserad än vanligt men det händer ganska ofta att hon kollar upp vid sidan om plattformen för att kolla läget då hon har stort behov av att kolla omgivnignarna väldigt noga.
 
 
Med Rufus har jag jobbat väldigt mycket på att få ner honom i varv på plattformen. Han har väldigt bråttom. Idag var första gången jag använde extraskydd så han inte kan kliva upp på plattformen så lätt som han annars gör.
Burken bredvid rätt preparat är löptik och efter två gånger som han inte fick belöning på den så släppte han :)
På filmen får han för första gången nytt ämne presenterat.
 
 
Här är gången direkt efter presentationen
 
För cirka tre månader sedan så började jag sakta men säkert träna även Knorren. Jag hade inga framtidsplaner med henne då utan bara låta henne få vara med och göra något kul. Nu börjar hon också förstå leken med plattformen och jag får väl se vad det kan bli av lillfia :)
 
 
Hoppas Ni är fler som blir sugna på att prova på specialsök för det är riktigt riktigt roligt och man utvecklas enormt som hundtränare.
Jag och HundCampus har fixat en Specialsök Grund för amstaff i Hällefors (på campus) 30 November - 2 December. Kostnad 2100:- exkl. mat och boende. Är Ni intresserade så kontakta mig!
 

Postat av: Louise

hej! Vad finns det för krav på hunden och föraren för att få vara med? en viss lydnad, ålder osv?
MVH
Louise

Svar: Minst 12 månader gammal, ingen särskild lydnad för om man inte har inkallning på sin hund kan man använda långlina.Läs mer på SKKs hemsida
Denise Magnusson

2012-09-17 @ 13:11:16
Postat av: Ingela

Så duktiga ni är och det verkar ju jätteroligt! Det skulle min pudelflicka gilla skarpt :-)

2012-10-09 @ 22:13:24



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback