Varning för en mycket dålig kombination

Tyvärr har det skett en parning med en av våra valpar ur A-kullen. Tibridge Almigthy Sixten "Hades" har blivit pappa åt två valpar. Jag har pratat med ägaren flera gånger och trots att jag starkt avrått från att använda Hades i avel har dom valt att ändå göra detta.
 
Anlednignarna till att jag anser att Hades inte skulle använts är följande:
Hades har ont i sin rygg, jag hade honom hos mig under två veckor och han gjorde inte särskilt mycket under dom dagarna men skrek ändå när han skulle resa sig. Han visade tydlig att han hade ont i sin rygg. Jag har bett ägaren att kolla upp så han inte har diskbråck, det räcker inte med vanlig röntgen, han måste genomgå en magnetröntgen. Detta har inte gjorts.
Hades mor avlivades på grund av diskbråck (som vi upptäckte i april 2009, valparna är födda januari 2009). Hon hade även blåsljud på hjärta samt Aorta stenosis.
Hades syster (Tibridge Adorable Inga-Lill "Molly") avlivades på grund av stort glapp i höfter samt pålagringar både på höfter och armbågar.
Hades bror (Tibridge Active Egon) avlivades på grund av diskbråck samt stort glapp i höfter.
Hades bror (Tibridge Arrogant Arne) har kvalsterallergi.
Hades syster (Tibridge Angry Irene) har katarkt och partriel cortex (ögonsjukdom).
Hades bror (Tibridge Abnormal Sivert) har problem med sin mage, stora problem med matsmältningen.
Hades syster (Tibridge Amazing Ann-Charlotte) har golvrädsla samt spondylos.
 
Läs om kullen på min hemsida http://www.tibridge.se/tk.html
Detta är en katastrofkull där mer eller mindre alla problem uppstått som kan uppstå. En röd tråd genom kullens MH är rädslor. Hades själv hade rädslor i sitt MH som han inte kunde kontrollera och "stängde av" genom att ex. vid spöken lägga sig ner och tugga gräs. Dom som kan något om mentalitet vet att detta är inte en reaktion man vill ha hos en amstaff. Hela kullen går lätt upp i stress.
 
Det gör ont i mitt hjärta när jag fick meddelande från en annan uppfödare om annons på dessa valpar, att ägaren inte ens sa till mig att han använts. Jag fick "varning" om att han eventuellt skulle avlas på då ägaren frågade mig om vad jag tyckte om att ha honom i avel. Jag sa att han absolut inte borde användas då kullen har alla fel som kan finnas, det spelar ingen roll att Hades är snygg och trevlig, det krävs så otroligt mycket mer av en avelshund!
 
Så med detta inlägg så avråder jag starkt att köpa en av dessa valpar.

Postat av: Camilla

Ella har ju även colombom på sina ögon, det ena så stort att hon bedöms ha bara 40-50% syn på ena ögat. På det andra ses det bara vid en ERG undersökning så är inte hindrande för henne nu. Dock medför colombom en stor risk för att andra skador på ögat kan uppkomma, till exempel näthinneavlossning.

2013-03-29 @ 17:33:58



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback